De kop is er weer af! - Reisverslag uit Perth, Australië van Thijs Groot - WaarBenJij.nu De kop is er weer af! - Reisverslag uit Perth, Australië van Thijs Groot - WaarBenJij.nu

De kop is er weer af!

Door: Thijs & Suus

Blijf op de hoogte en volg Thijs

10 Februari 2014 | Australië, Perth

De eerste maand van 2014 is alweer passé. Januari was volop zomer, met temperaturen hoog in de 30 en zelfs een weekend waarin het kwik steeg naar 44 graden Celsius en natuurlijk geen drup regen. Een peukie roken ergens in een iets wat landelijke omgeving kan dan al voldoende zijn om een stuk ten grootte van heel Nederland in lichte laaien te zetten, op het moment dat ik dit schrijf staat er weer een of andere suburb iets van 30 km verderop na te schroeien. En begin januari zijn er ruim 50 huizen opgebrand. Ook in andere staten is het heet, zoals Victoria en New South Wales waar inmiddels ook al het een en het andere in as is opgegaan.

Bosbranden zijn heel normaal in Australië, het is zelfs iets waar de natuur heel goed mee om kan gaan. Begin vorig jaar vonden er enorme bosbranden plaats in Tasmanie, afgelopen december zijn we op hier geweest en het was al weer zo groen dat je, je zowat geen voorstelling kon maken dat het allemaal zwart geblakerd was.

Januari is altijd druk bij PwC en ook 2014 is daarin geen uitzondering...Ow, ben je weer PwC- weduwe, vroegen diverse vrienden al. Want ja tijdens het drukke seizoen zijn nachtelijke uren en weekenden geen uitzondering. En Thijs zat vast geplakt aan zijn laptop.
Thijs heeft een aantal klanten in zijn pakket dat varieert van kleine klanten met ergens een of andere vage mijn ergens in een 'vies' (en meestal Franstalig) land tot grote klanten die wereldwijd opereren en een omzet van heb ik jou daar hebben. Die grote jongens, das een pens vol werk en een strakke deadline. Dus januari was flink buffelen, maar inmiddels staat er een krabbel onder en kan Thijs weer door met de 'normale' orde van de dag, komt ie voor de verandering weer eens gezellig thuis eten.

De zomerperiode is ook de ideale tijd om er lekker op uit te trekken, de tent achterin te gooien en gaan! We hadden 2 kampeerweekendjes ingepland, beide hoe origineel, in Margaret River. Het eerste weekend bleek Hitte ontvluchting te zijn, want hoewel het kwik in Perth naar 44 steeg bleef het in Margaret River op een comfortabele 41 hangen en 's avonds koelde het heerlijk af, waardoor we zelfs onder een dekentje in slaap vielen...zo lekker! Zondags hebben we een surfboardje gehuurd en nog een paar golfjes gepakt. Daarna zouden we gaan lunchen maar Susan kreeg migraine en dus lag die op de achterbank te kotsen terwijl Thijs weer terug naar huis rijdt, ja wij weten wat leuk is!
Het volgende weekend was met Australia Day, het was lekker vol en we hadden het allerlaatste plekje op de camping en speciaal voor Susan midden tussen weet ik het hoeveel kiddo's. We moesten al slalommend tussen football balls, cricket bats, fietsjes en skeelers door om bij ons plekje te komen. We zaten ditmaal bij een strand waar we eerder al eens geweest zijn met Hans en Wilma. Op dit strand struinen grote roggen de kustlijn af opzoek naar voedsel waardoor je ze wel van heel dichtbij kunt zien. We hebben ons helemaal duf gefotografeerd maar het resultaat blijft altijd een beetje kijk dit is z'n vin en dat geblurrel onder water, dat is de rest...geen succes dus.

Daarnaast hebben we de gewoonlijke dingen gedaan die je in Margaret River doet, eten, wijn proeven, naar de pub, doodlopende offroad weggetjes in rijden en ontbijten bij het strand, vrienden van ons zaten 15 km verderop op de camping, dus daar hebben we ook nog even een borrel gehaald. Daarnaast had Thijs nog een extra activiteit bedacht, werken! Dus die heeft nog een nachtje doorgehaald in het washok (enige plek met een stoeltje en een stopcontact) en is 's ochtends nog een rondje wezen rijden op zoek naar Internet zodat ie alles kon uploaden.

Vorige week zijn we nog naar een feestje geweest in onze oude vertrouwde wijk Northbridge. Elk jaar vind daar het Fringe festival plaats (vergelijkbaar met Noorderzon), altijd een gezellige sfeer en dit keer was er een feestje op het dak van de parkeergarage, prachtig uitzicht over Perth en 2,5 uur lang genieten van hits uit de 60-,70-,80- en 90s. T'was een top avond en de volgende ochtend was ook niet eens zo slecht.

Voor de rest is men momenteel maar druk met de Shark Culling. Ze hebben hier nu een zogenaamde drum line voor de kust neer gelegd om haaien te vangen en ze vervolgens te doden en dat zorgt voor een hoop discussie. Vorig weekend was er een protest actie georganiseerd waar 6000 mensen op afkwamen die tegen het doden zijn van haaien. Gisteren is er nog een jongen aangevallen door een witte haai...het blijft dus voorlopig nog wel een hot topic.

De komende weken geen grote spannende plannen, waarschijnlijk as usual barbecueën en naar het strand. Sorry guys ;-)

Cheers,
Thijs & Susan