Van M'dan naar A'dam - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Thijs Groot - WaarBenJij.nu Van M'dan naar A'dam - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Thijs Groot - WaarBenJij.nu

Van M'dan naar A'dam

Door: thijsgroot84

Blijf op de hoogte en volg Thijs

21 Maart 2012 | Hong Kong, Hong Kong

Medan (Sumatra) staat een beetje berucht als ranzige stad met veel verkeer, stankoverlast, vervallen bouwwerken en grote gaten in de weg, die rechtstreeks naar de ondergrondse lijdt (en dan bedoel ik niet de metro, die heeft Medan niet). Wij vonden ook niet dat Medan een schoonheidsprijs verdiende maar of het er nou zo ranzig was viel te betwijfelen, het was niet veel anders dat steden die we op Java en Bali hadden gezien. Onze vlucht ging van Medan naar Singapore. Vanuit Singapore zouden we dan de trein via Kuala Lumpur naar ergens in Thailand pakken.

Onze vlucht van Medan naar Singapore ging prima en toen kwamen we aan in Singapore en toen begrepen we wat iedereen nou zo tegen Medan had. Singapore was schoon, groen de wc’s waren prachtig en incl. wc-papier en doorspoelmogelijkheden. Alles was goed geregeld en werkte ook. Heerlijk. Op het vliegveld kozen we een hostel uit, (dat kan in Singapore, ideaal) en even later reed een shuttlebusje ons richting Little India waar onze hostel lag.

Veel mensen die we hebben gesproken vonden Singapore maar saai, maar wij vonden het eigenlijk een hele mooie stad vol met verschillende gezichten, zo zijn we naar het CBD geweest wat vol staat met wolkenkrabbers maar ook naar het knusse Chinatown.

Vanuit Singapore namen we de trein richting Kuala Lumpur, het leek ons leuk om een stukje met de trein te doen, omdat je dan veel van het land ziet. De rit naar KL was uitermate saai. Ik heb nog nooit zoveel KM ’s aan palmolie-plantages gezien, een beetje verontrustend wel, want dat is de reden dat er op Sumatra zoveel oerwoud wordt gekapt. We hoopte maar dat dat in Malaysia al lang gelden was gebeurd en dat ze een rubber plantage (ofzo) hadden omgeturnd. Na 5 uur kwamen we aan in KL daar kochten we een ticket voor de nachttrein richting Thailand, de route die we in gedachte hadden was uitverkocht maar een paar stations eerder konden we er wel uit en dan de bus nemen, ook prima.

Dus wij door KL sprinten, want ja 5 uur is natuurlijk niks, we hebben dan ook alleen maar de Petronas Tower gezien (die enorme 2 torens) daar een beetje rondgekeken en een hapje gegeten en toen weer terug naar het station om onze nachttrein te pakken.
Die nacht prima geslapen, we zouden om half 9 op plek van bestemming zijn, helaas werd dat half 2. Een defecte locomotief was de oorzaak, maar toen die werd vervangen door een nieuwe was het probleem nou niet echt opgelost.

Eenmaal in Hat Yai werden we meteen richting een bookingskantoortje gesleurd nog geen uur later zaten we in een busje richting Surat thani. De volgende ochtend op naar Koh Samui. We hadden flink lopen twijfelen over welk eiland we nou moesten pakken, iedereen kwam weer met een ander eiland op de proppen en de ene keer was het regenseizoen en de andere keer was het weer het beste dus we zaten een beetje in dubio. Maar Samui was gewoon gemakkelijk te bereiken en we hadden ook geen zin om moeilijk te doen om dat ene geweldige eiland te vinden we wilden gewoon een hutje een stuk strand wat shopjes en een paar restaurantjes en dat was allemaal aanwezig op Koh Samui.

Vraag ons niet hoe het eiland is, want we hebben echt bar weinig gezien van het eiland. We hadden een leuk hutje echt bovenop het strand, (god wat maakt de zee een hoop lawaai!) en hebben niet zo bar veel meer gedaan dan beetje shoppen, boekje lezen, eten en nixen.

Na 4 dagen was het tijd om weer eens verder te gaan. We besloten de bus te pakken richting Bangkok. De bus die we in de planning hadden was ineens vol (goh wat een organisatietalent) dus besloten we een andere te pakken, die ging om half 8 (am) van het busstation, andere kant van het eiland. En Koh Samui en openbaar vervoer in niet echt een lekkere combinatie. Het vervoer is belachelijk duur voor een taxiritje waar je in Bangkok 35 bath voor betaald vragen ze op Samui gerust 600! Wij vroegen wat de mogelijkheden waren om naar het station te komen maar de altijd behulpzame Thai kwam alleen maar met de taxi op de proppen, geen shuttle bussen of wat dan ook. Wel reden er pick-up trucks rond op de meest toeristische routes alleen weet je natuurlijk niet exact wanneer die langs komen, dus voor Susan als controlefreak geen hele fijne optie. Toch besloten we het er maar op te wagen anders konden we altijd nog een taxi nemen. We stonden om strak 6 uur ’s ochtends op de straat te wachten en een halfuur later stonden we op het busstation met een ticket in onze handen, zo dat ging best lekker smooth en we waren natuurlijk veel te vroeg!

Ook de rit van Samui naar Bangkok was niet uiterst interessant. We hadden een paar Nederlandse boeken gekocht bij ons hostel voor een euro zodat we tenminste wat te doen hadden. We kwamen op tijd aan bij het busstation en hebben een taxi genomen richting ons hotel. En dat was me toch een hotel, een echte! Die hebben we op onze hele reis nog niet gezien, compleet met mannetjes die de deur open doen, backpacks naar je kamer brengen, spa op de zoveelste verdieping en een enorme kamer. We hadden het ergens op internet voor een paar cent geboekt dus we waren erg verrast met het resultaat!

We zijn afgelopen juni al een keer in Bangkok geweest, dus de highlights hadden we grotendeels al gehad. Enkel de enorme grote liggende is er toen tussendoor geglipt, dus die stond op de planning, samen met een beetje shoppen, dat shoppen is btw van geen meter gelukt, chagrijnige verkopers daar.

Na Bangkok stond Hong Kong op de planning, onze laatste stop op de rit. Na het prachtige hotel in Bangkok was die in Hongkong wel weer even slikken, een hokje van 2 bij 2 en de weg er na toe was ook uiterst interessant, maar goed het was er wel schoon, dat is altijd een leuke bijkomstigheid! En we zaten qua vervoer ideaal, bovenop de metro. In Hongkong kan je shoppen, heel veel shoppen mits je veel geld mee neemt.. en dat zijn we onderweg een beetje kwijt geraakt, dus dat vele zat er niet in.

Maar Hongkong heeft naast enorme shoppingmalls ook leuke marktjes waar je lekker overheen kunt slenteren en genoeg andere activiteiten. Zo zijn we een dagje naar Disneyland Hongkong geweest, haha het stond niet op de planning maar als je er toch bent!.. we vielen wel een beetje buiten de boot omdat we geen Stitch-muts of Mickeyoren op hadden, maar we hebben ons prima vermaakt.

De volgende dag zijn we met de boot naar Macau gegaan. Macau is een stad 70 km verderop, de stad heeft net als Hongkong een speciale status binnen China, dat betekent ook dat je je paspoort mee moet nemen. Macau is sinds 1999 weer van China, daarvoor was het Portugees en dat zie je dan ook terug in het straatbeeld, vol met gezellige pleintjes en Portugese straatnamen. Voor de chinezen, boeit dat gezellige centrum geen ene reet, die komen massaal naar Macau om te gokken in een van de vele casino’s die Macau rijk is.

En toen kwam de dag dat de volgende bestemming Amsterdam! Is, we hebben een nachtvlucht en op dit moment zitten we lekker te schransen bij de Mc Donalds, we hebben vandaag nog een dag rondgedoold en gedwaald door de shoppingmalls op zoek naar een goedkope IPhone, maar zijn enkel een opzichtig kussenhoesje rijker! Nou ja en een enorme ervaring van deze fantastische trip natuurlijk, het zal wel weer even wennen worden terug in NL…

Liefs Thijs & Susan

En voor deze keer staan de foto's op susan d'r WbJ.nuutje : susanbloks.waarbenjij.nu