Once Upon a month on the East Coast - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Thijs Groot - WaarBenJij.nu Once Upon a month on the East Coast - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Thijs Groot - WaarBenJij.nu

Once Upon a month on the East Coast

Door: thijsgroot84

Blijf op de hoogte en volg Thijs

16 Januari 2012 | Australië, Alice Springs

Hallo Allemaal,

Hierbij eindelijk weer een nieuw verslag van onze reis.

Wat is dit keer het idee? In krap 5 weken tijd de oostkust van Australië af te reizen en ondertussen ook nog een paar mooie strandjes en wild life spotten. Achteraf gezien met de feestdagen er tussendoor eigenlijk een beetje te kort…maarja er staan ons nog meer dingen te wachten.

De trip begon bij een paar daagjes Melbourne. Thijs had een koffiedate met de collega’s van PwC Melbourne en ondanks dat het casual Friday was leek het ons toch niet zo’n goed idee om op je slippers in je T-shirt binnen te stappen, dus het eerste wat we hebben gedaan is ivm de dure rentals in Melbourne een pak gekocht en een paar nette schoenen zodat Thijs een beetje netjes voor de dag zou komen. Dit pak hebben we vervolgens de hele rit meegezeuld en pas 5 weken later per boot richting NL verstuurd.

Na een beetje de stad te hebben bekeken hebben we de auto opgehaald, met eenmaal de auto onder de kont hebben we een stukje van de Great Ocean Road meegepakt, mooie route langs de kust en we hebben heel veel koala’s gezien die overal langs de weg zaten, oooow wat zijn ze schattig!.
Na de Great Ocean Road (welke richting Adelaide is en wij moesten richting Cairns) in etappes naar Sydney gereden. Het was weer gezellig in de auto met Thijs achter het stuur en Susan die een poging deed om Thijs door de stad heen te lozen (conclusie Susan kan geen kaartlezen). Maar eenmaal in Sydney hadden we een mooie camping, waar we de ochtend relaxed begonnen met Tai Chi! Ook daar weer gedaan wat elke toerist zou doen.

Volgende bestemming was de Blue Mountains, een natuurgebied iets meer dan 2 uur rijden vanuit Sydney, hier hebben we de prachtige National Pass wandeling gemaakt langs de kliffen. In een poging om ’s avonds een camping te zoeken begon Susan het toch wel wat benauwd te krijgen, we zijn namelijk ’s avonds en rond schemer niet verzekerd tegen kangoeroes die het in hun hoofd halen tegen je auto op te lopen en het begon in middels al te schemeren en de kangoeroes doken overal op!, zowel links als rechts. We moesten zelfs nog remmen voor een moeder met ‘Joey’ (baby kangoeroe), die midden op de weg stonden. Wat was Suus blij toen de camping (wat eigenlijk een veld was met toilet, alleen was het toilet door vandalisme afgebroken, dus nu zonder toilet) opdook.

De volgende bestemming was Brisbane, want daar had Thijs afgesproken met zijn voormalige buurjongen die al een tijd in Australië woont, natuurlijk niet in 1 rechte lijn, eerst hebben we nog allerlei leuke kustplaatjes meegepakt.
1 van de eerste stops was Port Stephens, een mooie lagune waar je ook goed kon duiken, aangezien Thijs nog een paar duiken moest nemen om zijn Padi in ontvangst te nemen en het Great Barrier Reef ook nog op de planning stond besloten we hier voor een paar dagen neer te strijken. We hebben tijdens het duiken (Thijs) en snorkelen (Susan) veel vissen, blauwe krabben, schilpadden en roggen. Daarna via Byron Bay, beetje hippie dorpje met een vuurtoren en een lading dolfijnen op naar Brisbane.
In Brisbane kwam het met bakken uit de hemel, dus we waren wat blij dat we bij André in een echt bed mochten slapen in plaats van in onze niet-bepaald- waterdichte tent. Het was erg gezellig alleen was zijn vrouw en kleine dochtertje een beetje ziek. Thijs vond het erg leuk André weer eens te spreken en te zien hoe hij in Australië terecht was gekomen.

Inmiddels begonnen de feestdagen ook al aardig in de buurt te komen, een drukke tijd want aussies kamperen blijkbaar graag met kerst. We besloten neer te strijken in Caloundra om daar dan de kerst door te brengen. Dat was wel even wennen, zo zonder familie. We kwamen eigenlijk te laat aan want alle supermarkten waren al dicht, aj geen kerstmaal. Gelukkig hebben we nog een plekje kunnen veroveren bij de plaatselijke Thai waar we lekker hebben gegeten op kerstavond. De 1e kerstdag hebben we doorgebracht op het strand en net toen we op het punt stonden te bedenken wat we zouden gaan eten, werd Thijs niet zo lekker een half uurtje later lag ie kotsend in de auto en bestond Susan d’r kerstmaal uit een bakje cornflakes. Waarschijnlijk hetzelfde virusje als van Andre’s familie.

Onze volgende trip was richting Frasier Island, daar hebben we 2 nachtjes gebivakkeerd, ze gebruiken het brede strand als snelweg inclusief verkeersborden en politieagent, een maf gezicht om iedereen daar met 80 over het strand te zien scheuren. Daarnaast weer een hoop mooie natuur en hele mooie witte zoetwater standen. We deelden de kamer met een paar nukkige polen, die de hele wereld aan het rondreizen waren maar Australië te duur en te druk vonden en het bier was niet lekker, gezellig dus! Gelukkig was er ook een Oostenrijks koppel op de toer die een stuk aangenamer waren!

Voor oud-/nieuw dachten we het goed te hebben aangepakt, we besloten in Bundaberg neer te strijken, grote stad, daar is vast wel iets te doen! We hadden niet de illusie dat het vuurwerk zo gigantisch zou zijn als in Sydney maar tegen 12 uur bleef het wel heel rustig. Geen vuurwerk (ja 5 pijlen, aan de andere kant van de stad, that’s it!) en geen feestjes. Gelukkig hadden we op de camping een stel ontmoet en een paar dronken Duitsers zodat we toch nog wel een gezellige avond met mooie Australië verhalen hebben gehad. Maar dat Bundaberg stelde niet al te veel voor dus besloten we de tent achterin de auto te gooien en door te rijden naar Airlie Beach, het startpunt van de Whitsundays.

We besloten te kiezen voor een zeiltrip door de Whitsundays. Dat kostte een godsvermogen maar volgens iedereen een must-do en het was prachtig mooie stranden, prachtig helder water, mooie snorkel en duikspots een fantastische groep. Alleen dat slapen dat was een drama, de ruimte tussen de bedjes was maximaal 40 cm, dus het voelde wel een beetje claustrofobisch. Thijs kreeg zo goed als de kont van een New Yorkse in zijn gezicht.

Na de Whitsundays begon de tijd een beetje te dringen want we wilden nog van alles in Cairns doen, dus hop snel in de wagen richting Cairns met als tussenstop Townsville. Wij door de straten van Townsville cruisen (omdat de camping zich niet heel makkelijk liet vinden) loopt daar het stel wat we op Frasier hadden ontmoet! Dus na de camping te hebben gevonden hebben we nog een drankje met ze gedaan, zo grappig!

Daarna richting Cairns want als je langs de oostkust reist dan moet er ook gesnorkeld en gedoken worden bij het Great Barrier Reef. Dit was werkelijk waar fantastisch! Alsof je in een enorm aquarium zwemt, zo mooi! De tour was ruk, maar het reef geweldig, dus we hebben heel erg genoten.

De dag erna zijn we richting het regenwoud (Cape Tribulation) gereden, iets boven Cairns, dit was ook een van die Must-Do’s volgens velen en ze hadden gelijk, ook dit weer was een prachtige route door het regenwoud en langs mooie stranden en meertjes, helaas niet volop zwemmen want de zee zit vol met dodelijke kwallen (en Susan haat kwallen sinds Thailand) en de meertjes en riviertjes vol met krokodillen, gezellig! In het plaatsje Port Douglas zijn we nog even neergestreken voor een bakkie leut en daar was een gezellig marktje, in dit idyllische dorpje hadden we nog best een paar dagen kunnen verblijven, maar de auto moest worden ingeleverd en onze volgende vlucht stond al weer voor de deur, namelijk die naar Alice Springs het echte Australië, de outback!

Liefs Thijs & Susan

• 18 Januari 2012 - 09:05

Vincent En Hilly:

In 1 woord prachtig, die foto's
    Wat een omgeving, ook de onderwaterfoto's niets te veel gezegd over GBR inderdaad een groot aquarium
    Pa

• 19 Januari 2012 - 15:03

Anneke Van Der Hart-:

Thijs,
    Wat een leuk verhaal en ook spannend en de foto's zijn helemaal prachtig. Heel wat anders als hier.Ha,ha
    Als ik kan blijf ik jullie volgen.
    Nog veel plezier.

Groetjes
    Anneke

• 23 Januari 2012 - 15:01

Hoi Thijs

Wat leuk dat je onze ambassadeur André Kuipers een vraag hebt gesteld over de ontwikkelingen in de ruimtevaart via de WNF-community op WaarBenJij.nu! We weten nog niet precies wanneer, maar zodra André er tijd voor vrij kan maken gaat hij vijf vragen beantwoorden. Als jij hierbij zit win je een ballonvaart! Via zijn reisdagboek en de wnf.waarbenjij.nu nieuwsbrief houden we je op de hoogte, maar het is dus nog heel even afwachten...

In de tussentijd kun jij ons een klein beetje helpen. We hebben namelijk een speciale WNF ruimte vormgeving gemaakt, waarmee jij kunt laten zien dat je achter het WNF staat. Deze mooie vormgeving kun je heel gemakkelijk instellen voor jouw reisdagboek via de vormgeving wijzigen pagina op waarbenjij.nu. Als zoveel mogelijk reizigers op waarbenjij.nu deze vormgeving instellen vragen we samen weer extra aandacht voor de natuur. Vraag me gerust om hulp als je er niet uitkomt (waarbenjij@wnf.nl).

Heel erg bedankt voor je support!

Groetjes,

Maja Nijessen
    Communitymanager wnf.waarbenjij.nu

• 24 Januari 2012 - 13:18

Dyas Fun-Team:

Hoi Thijs,

How's life? Foto's zien er goed uit!

We vermaken ons deze week erg goed bij Dyas. We hebben alleen nog wat vragen over je Excel sheet van de abandonment provision. Call us! :D

Have fun, ciao!

Dyas Team!

• 24 Januari 2012 - 21:44

Nico En Suus:

leuk om jullie reisverslag te lezen!!! En wat kaart lezen betreft Suzan het is ook altijd hetzelfde. Laat volgende keer Thijs maar lezen. Prachtige foto's. Geniet er maar lekker van. Vooral van het mooie weer want er is hier niks aan.
    Liefs uit De Rijp.

• 26 Januari 2012 - 13:51

Anouk (collega PwC):

Hoi Thijs,

na je verslag in BU nieuws dacht ik toch eens een kijken nemen of WBJ.nu. Ik had het niet moeten doen want nu verlang ik terug naar NZ en Ozzie! Wat een geweldige foto's en bekende verhalen. Krijg er spontaan heimwee van!

Geniet met z'n 2-en nog even van jullie reis want voordat je het weet is het voorbij! Maak vooral veel foto's zodat je daarna nog lekker kunt nagenieten.

Groetjes Anouk (collega PwC)