De eerste weken van 2013 - Reisverslag uit Perth, Australië van Thijs Groot - WaarBenJij.nu De eerste weken van 2013 - Reisverslag uit Perth, Australië van Thijs Groot - WaarBenJij.nu

De eerste weken van 2013

Door: Thijs & Susan

Blijf op de hoogte en volg Thijs

20 Februari 2013 | Australië, Perth

2013 begon voor Thijs met een vluchtje naar het Ganzendijk van Australie Lake Argyle, in de omgeving (soort van) van Kununurra. Dit alles ligt zo’n 4,5 uur hier vandaan, met het vliegtuig wel te verstaan want er zit zo’n 3200 km Outback tussen.

Wat moet Thijs in hemelsnaam daar? Nou, daar is ‘s werelds grootste (althans dat zeggen ze zelf) diamantmijn en die is klant van PwC Perth. Men had nog een ‘slachtoffer’ nodig die daar de boel wou controleren. Aangezien het officieel nog vakantie was (en het kantoor dicht is gedurende die periode) stonden er geen hele rijen te springen om diamanten te tellen in the Middle of Nowhere met temperaturen boven de 40 graden. Maar Thijs, altijd nieuwsgierig, leek dat reuze interessant! Organisatorisch liep het wat rommelig waardoor we er tijdens onze vakantie in Esperance ineens een missie bij kregen, namelijk schoenen met stalen neuzen vinden. Blijkbaar was dit een gemakkelijkere missie dan gedacht, want ze verkochten ze zowat bij de supermarkt. Thijs is met Skywest ,kleine vliegmaatschappij, die veel Fifo-werkers (fly in/fly out) elke week weer naar de mijnen vliegt, naar Kununurra gevlogen. Daar heeft hij zich gestort op de mijn-industrie en kennis gemaakt met mijnen, pits en machines waar je UUUUU tegen zegt. De diamenten vlogen voorbij, maar een 7-jarig jubileum presentje voor Susan zat d’r helaas niet in. De controle is namelijk ijzersterk en als je pech hebt, dan mag je een hele striptease houden voor de beveiliging. Gelukkig gaat het steekproefsgewijs en hoefde Thijs niet all the way!

Januari is een van de drukste maanden bij PwC, dat was in Nederland het geval en helaas in Australië ook. Susan vroeg zich na 2 weken af of ie niet misschien stiekem een extra baantje er bij had genomen als nachtwaker, want om half 3 ’s nachts thuiskomen van kantoor dat is toch wel een beetje verdacht! Maar goed inmiddels zijn we weer in wat rustige vaarwater beland.

26 Januari was het Australia Day. Dan vieren Australiërs de dag van de oprichting van het huidige Australië. (Voor Aboriginals is het een beetje dubbel, want die waren natuurlijk helemaal niet zo blij met de ‘overname’ door de Engelsen, in 1787. En zijn noemen het ook wel de dag van de onderdrukking). Maar goed er zijn door het hele land ceremonies om ‘ nieuwe’ Australiërs te verwelkomen (mensen die een permanente residentie hebben aangevraagd) en worden er door het hele land allerlei activiteiten voor jong en oud georganiseerd. Het is eigenlijk een soort Koninginnedag (of moet ik nu Koningsdag zeggen?!) Het was onze 2e Australia Day, vorig jaar zaten we ook aan de westkust rond deze tijd.

Havaianas (van de slippers) organiseert elk jaar een record poging: met zoveel mogelijk mensen op een opblaasbaar luchtbed in de vorm van een slipper in het water drijven. Dit event vindt plaats op een aantal plaatsen in Australië en het is altijd een grote battle tussen Bondi Beach in Sydney en Cottesloe in Perth. Perth had in 2012 gewonnen dus er zat maar 1 ding op en de titel verdedigen! We zijn de dag dus begonnen met een paar uur dobberen op een luchtbedje samen met nog 2091 anderen. Genoeg voor een nieuw wereldrecord YEAH!

’s Middags waren we uitgenodigd voor een barbecue bij een voetbalmaat van Thijs. Bij hem hebben we ook O&N gevierd. Het was reuze gezellig en de tijd vloog voorbij, waardoor we bijna het vuurwerk misten. Dus snel naar huis gescheurd en de stad zowat in gerend! Aangezien we geen vuurwerk hebben met oud & nieuw kun je het Australia Day vuurwerk natuurlijk niet missen! Het was een spectaculair vuurwerk en er gingen heel wat dollars in rook op! Aangezien Australia Day in het weekend viel krijg je automatisch een extra vrije dag op maandag (goede regel, misschien een idee voor Wim-Lex!) dus we hebben genoten van een heerlijk lang weekend met nog meer barbecues en strand.

Voor dit weekend staat een heus Boys- en Girlsweekend op de planning, we gaan allerlei leuke dingen doen, dus we hebben er reuze zin in. Tevens zijn we ons al een beetje aan het voorbereiden op de komst van Thijs z’n ouders Hans & Wilma, want die staan volgende maand als eerste bezoekers bij ons op de stoep!

Liefs Thijs & Susan

Voor pics check www.susanbloks.waarbenjij.nu