Bezoek uit het koude kikkerlandje! - Reisverslag uit Perth, Australië van Thijs Groot - WaarBenJij.nu Bezoek uit het koude kikkerlandje! - Reisverslag uit Perth, Australië van Thijs Groot - WaarBenJij.nu

Bezoek uit het koude kikkerlandje!

Door: Thijs & Susan

Blijf op de hoogte en volg Thijs

02 April 2013 | Australië, Perth

Na alweer een half jaar in Australië mochten we deze maand onze eerste bezoekers ontvangen, namelijk Hans en Wilma, Thijs z’n ouders. We hadden een route uitgestippeld, het huis opgeruimd ergens het een en het ander vandaan getrokken (luchtbed, tent e.d.), dus we waren er helemaal klaar voor!

21 maart kwamen Hans en Wilma aan, rond een uurtje of 8 kwamen ze door de ‘ arrival’ poortjes. Geen bleke Hollandse gezichtjes maar al met een lekker kleurtje na een rondreis door Indonesië. Natuurlijk hebben we de afgelopen maanden regelmatig contact gehad per mail en skype, maar in real life is toch echt een stuk leuker!

Eenmaal thuis hebben we nog even bijgepraat en toen al vrij snel onder de wol (lakentje), want Thijs moest de volgende dag nog gewoon werken. Hans, Wilma en ik zijn de vrijdag rustig begonnen met een ontbijtje en later die dag nog een beetje strand. Aan het einde van de middag zouden we Thijs ophalen en daarna nog wat gaan eten en borrelen in de stad. Thijs heeft z’n ouders laten zien waar hij werkt. Vanuit PwC heb je een mooi uitzicht over de stad, dus we hebben nog enkele minuten met onze neuzen tegen de ramen gestaan en zelfs ons appartement getraceerd!

Zaterdag 23 maart was Thijs jarig, dat was natuurlijk de grootste reden waarom Hans & Wilma ons wilden bezoeken in maart, zodat ze ook op Thijs z’n verjaardag waren!
We hadden besloten om Thijs z’n verjaardag op Australische wijze te vieren, aan het strand met een Barbie! (bbq). Het was een internationaal gezelschap waar Nederlands, Engels en Frans elkaar afwisselden. Rond een uurtje of 8 ’s avonds toen de zon allang onder was gingen de laatste gasten weg en hebben wij al onze spullen ingepakt om weer huiswaarts te keren. Het was een onvergetelijk gezellige verjaardag!

Je kunt natuurlijk niet Australië verlaten zonder überhaupt een kangaroe of koala te hebben gezien. Nu aan kangaroes geen gebrek, maar Koala’s leven niet in het wild in West Australië, wellicht verkeerde bomen, teveel zon? Zeg het maar. Maar op een half uurtje rijden ligt het nationale park Yanchep en hier wonen een tiental koala’s en volgens de boekjes zouden er tegen het einde van de middag vele kangaroes in het gebied rond hupsen. Nu nemen we het niet zo nauw met West Australische boekjes want die noemen alles geweldig, mooi en de meest doodse plaatsjes ‘laid back’.
Maar over de kangaroes niks gelogen! Ze kwamen overal vandaan en het leek wel een kangaroe-meeting. Hans kon helemaal los met z’n fototoestel en heeft dan ook een paar mooie plaatjes kunnen schieten. We waren zelfs getuige van een stel kangaroes met mot. Ze gingen beiden staan en gaven elkaar een paar rake klappen met hun voorpootjes. Ik begreep nooit waarom ze als souvenir kangaroe-knuffels verkopen met bokshandschoenen aan, maar nu begreep ik dat ze stonden echt met elkaar te boksen!

Perth is leuk, maar we wilden Hans & Wilma graag laten zien wat West Australië te bieden heeft. Nu kun je natuurlijk niet alles zien, want West Australië is natuurlijk belachelijk groot. Daarom besloten we een aantal dagen rond te reizen in het Zuid Westen, een gebied met veel nationale parken, bossen, mooie stranden en een paar kleine stadjes. Als eerste reden we naar het gebied Margaret River, liefkozend 'Margs' genoemd, is heel populair omdat het een prachtig gebied is, op enkel 2,5 uur rijden van Perth. In Margs kun je lekker genieten van de natuur, maar de grootste reden is waarschijnlijk de vele wineries en breweries. Want West Australiërs lijken altijd dorst te hebben!
We hebben heerlijke dagen gehad in Margs, een paar mooie stranden bezocht en natuurlijk lekker gegeten en van alles geproefd van chocolade, koffee en salsa’s tot natuurlijk wijn!

Het was wel even wennen toen de 1e avond de regen met bakken uit de lucht kwam, nu kon het Hans & Wilma niet zo veel deren, die waren waarschijnlijk allang blij dat het geen sneeuw was. Maar wij het toch iets minder vonden, we hebben al maanden niet echt regen gehad en ik moet zeggen dat we het nou ook niet echt missen. Maar goed we hebben ons prima vermaakt in de plaatselijke Pub.

Daarna door naar Pemberton, een regio waar ook wij nog niet eerder waren geweest. Pemberton ligt prachtig in de bossen. En ook daar stikt het weer van de nationale parken. Aangezien we hier natuurlijk in zo’n benzine-verslindende-4wd-bak rijden, wilden we natuurlijk nog wel even laten zien waarom we in hemelsnaam zo’n monster hadden gekocht. Dus had ik thuis al even een leuke route uitgezocht. Eentje door duinen en bossen om uiteindelijk te eindigen op het strand. Natuurlijk waren we wel een beetje zenuwachtig, want midden in een nationaal park samen met je (schoon)ouders je auto uitgraven stond niet echt op onze vakantie planning. Gelukkig hebben we al een beetje 4WD ervaring en hebben we het benodigde equipement wel in de achterbak liggen. Na de bandjes leeg te hebben laten lopen kon ons avontuur beginnen. Thijs begon rustig, het blijft natuurlijk schudden geblazen maar toen de duinen in het zicht kwamen gaf Thijs een flinke dot gas waardoor we in no-time bovenop de duin stonden of iedereen het nou even gaaf vond dat durf ik niet te zeggen, maar het uitzicht was super. Daarna doorgereden naar het strand waar we een minipicknick hebben gehouden, weer via de zelfde weg terug, de bandjes weer oppompen en op naar Denmark want, daar zouden we kamperen en we moesten nog 2 tentjes opzetten.

In Denmark was het mooi weer en aangezien we eigenlijk geen rekening meer met regen houden, zagen Thijs en ik er geen enkel probleem in om de stoelen gewoon buiten te laten staan…STOM! Nog geen kwartier later kwam het met bakken uit de hemel en had iedereen een eigen privé zwembadje in z’n stoel (leer momentje). Gelukkig was het de volgende dag weer droog en konden we de omgeving verkennen. Tree top walk, Elephant Rock, Green Pools en Conspicuous Cliff stonden op de planning. Weer een hele lading foto’s rijker en ’s avonds afgesloten met een barbecue op de camping.

De volgende dag hebben we nog een kunstmarktje bezocht (er stond zelfs file en dat voor een dorp met krap 2000 inwoners!) en toen weer op naar Perth, want de terugvluchtdatum naderde gestaagd. Na nog een lekkere rustige dag hebben we Hans & Wilma maandag weer naar het vliegveld gebracht. Ze gaan nog een paar dagen uitrusten op Bali voordat ze terug vliegen naar Nederland.

Het is leuk om ouders te laten zien hoe je leventje hier is en ze een beetje te kunnen rondleiden door de omgeving. We hebben een super week gehad en het is wel weer een beetje gek (en behoorlijk rustig) om nu weer in m’n eentje hier te zitten. Maar niet getreurd in juni hebben we een vakantie geboekt naar het (vast niet zo) zonnige Nederland!

(voor pics ga naar www.susanbloks.waarbenjij.nu)

Liefs Thijs & Suus