Een tijdje terug… - Reisverslag uit Perth, Australië van Thijs Groot - WaarBenJij.nu Een tijdje terug… - Reisverslag uit Perth, Australië van Thijs Groot - WaarBenJij.nu

Een tijdje terug…

Door: Thijs & Susan

Blijf op de hoogte en volg Thijs

22 Juli 2013 | Australië, Perth

Onze laatste post dateerde uit april, hoogste tijd dus voor een nieuw verhaal!!!
Terwijl jullie in NL allemaal in je korte broek lopen zweten zit ik nu op de bank in m’n Snuggy (dekentje met armpjes), want ja het is hier nu winter. Nou stelt die winter hier niet al te veel voor met een gemiddelde van 18 graden overdag. Maar ’s nachts is het toch al een paar keer rond het 0 punt geweest en zonder ‘echte’ verwarming en slechte isolatie is het in huis toch niet echt warm. Afgelopen weekend zijn we samen met een ander Nederlands stel wezen 4wd’en, dat was namelijk ook al een tijdje geleden. We hadden een track door de duinen en over het strand uitgekozen. Volgens een collega van Thijs is je auto uitgraven een must, anders ben je niet echt wezen 4wd’en. Nou we hebben 4x de auto moeten uitgraven, dus dat telt dan wel! Maar het was een fantastische dag en tijdens onze picknick op het strand hebben we zelfs dolfijnen gespot! Vorige week tijdens een kopje koffie kwam er ook al een walvis voorbij!
Een paar weken geleden zijn we naar Nederland op vakantie geweest. Ondanks dat het best druk was, met meerdere afspraken op een dag, was het super leuk iedereen weer te zien! Het was gek om weer in Nederland te zijn, want dat is thuis, terwijl Perth voor ons inmiddels ook thuis is. De weken vlogen voorbij met veel bezoekjes, feestjes en een hoop geshop! Vooral Thijs was lekker bezig, gelukkig mochten we 30 kg meenemen!
Op de terugweg hadden we een stop-over in Kuala Lumpur. We vlogen met KLM en ik denk serieus dat de stewardessen al in dienst waren bij de oprichting van KLM! Echt waar, ik heb nog nooit een stewardess gezien met grijs haar! En qua klantvriendelijkheid liet het ook wat te wensen over. Onze buurman die elke keer een biertje bestelde was maar een vervelende dronkenlap, het is hier toch geen bar?! We hebben maar vriendelijk gelachen…je moet ze een beetje te vriend houden anders spugen ze straks in je omeletje met tomaat, iets ondefinieerbaars en worstje ;-)
2 dagen Kuala Lumpur, om een beetje bij te komen.. ja misschien hadden we beter naar Bali kunnen gaan, het was iets van 32 graden, maar erg benauwd (dank je wel smog!) en KL staat bekend als shopping wahalla, maar aangezien we de Nederlandse retail al flink hadden gesponsord was dat shoppen niet meer echt aan ons besteed. We hebben een beetje rond gesjokt en in de Menara Tower hebben we genoten van een echte High tea, in het 360 graden restaurant helemaal bovenin de toren, met een fantastisch uitzicht over KL. Mocht je nog naar KL gaan dan is dit zeker een aanrader!
Voordat we naar Nederland gingen zijn we ook nog een weekendje naar Kalgoorlie geweest. ‘Kal’ ligt ongeveer 500 km landinwaarts in de Outback. Kalgoorlie is een echt miners-stadje en de enige stadje in Australië waar prostitutie wordt geoorloofd, al moesten wij 3x zoeken voordat we de Rosse buurt hadden gevonden. En in elke bar heeft zijn eigen ‘Skimpy’ Een Skimpy is een schaars geklede dame die achter de bar staat. Sinds enige tijd is het stadsbestuur wat conservatiever, dus biertjes tappen in je blote Jopen, is er niet meer bij. ;-) Maar naast blote dames, staat het vooral bekend om de Super pit, een enorme open mijn waar ze jaarlijks vele tonnen goud uithalen. Deze mijn is de grootste (en zowat de enige) werkgever van Kal. En inderdaad die mijn is behoorlijk indrukwekkend. Het is gewoon een enorm gat op de rand van het stadje. Zoals het nu lijkt zit er nog goud in de grond tot 2021, en dan is het over…Ideeën wat te doen met een 3 km brede en 100 meters diepe put zijn van harte welkom!
Aangezien Kal midden in de Outback ligt en omgeven is van zoutmeren, is er weinig water en het water wat er is, is kort door de bocht, niet te zuipen! In de begin jaren (ergens in 1800) was er regelmatig een gebrek aan water en was Whisky goedkoper en gemakkelijker te verkrijgen.
In 1886 kwam een of andere slimme ingenieur op het idee om het water uit de Perth Hills via een enorm lange pijpleiding naar Kal te pompen en zo het probleem van een watertekort op te lossen. Een dikke 100 jaar later wordt deze pijpleiding nog steeds gebruikt om Kal te voorzien van drinkwater. Op de terugweg besloten we nog even een fotootje te maken van deze pijpleiding. Dus we zochten een mooi verlatenpunt uit voor onze fotoshoot. Na een paar kiekjes zouden we weer op weg, maar kink in de kabel want geen van beiden had sleutels en de auto zat pot dicht. Sh*t dat is niet zo handig! Net toen we besloten dat we misschien maar de wegenwacht moesten bellen (ergens bij een huisje een kilometer verderop, telefoon in de auto) vond Thijs de auto sleutel weer, hij was uit m’n zak gevallen…fjoew! Na een donderspeech van de heer des huizes en een key-cord op het boodschappenlijstje weer in de auto gesprongen…
Sinds we weer terug zijn heeft Thijs een plaatsje bemachtigd in het audit team van Shell (Australia) en ben ik begonnen met werken. Het bevalt goed en al slijt ik nog niet aan iedere klant een paar echte Australische Ugg’s (Ja, die Ugg’s die ze in NL verkopen heten dan wel mooi Ugg Australia, maar t’ís een Amerikaanse toko en de laarzen worden gemaakt in China…echt waar!..zie je wel ik ben al goed omweg;-) Het is in ieder geval fijn om weer een beetje zinvol bezig te zijn, te ervaren hoe het is om hier te werken en Engels te praten…
Volgend week hebben we een weekendje Margaret River gepland. Wineries bezoeken en lekker eten en drinken staan op de planning…Je moet wat in de winter ;-)

Liefs Thijs & Susan

• 03 Augustus 2013 - 18:03

Remco U:

Leuk om weer 'n verslag te lezen!